tirsdag 2. april 2013

Glutenfrie knekkebrød

Her kommer oppskrift på de beste knekkebrødene jeg vet om, og best av alt: det er ikke et gram med mel i dem, bare frø og nøtter.
 
 
Hva du bør ha i hus før du begynner:
nøtter,
mandler,
solsikkekjerner,
linfrø,
sesamfrø,
fiberhusk (psylliumsfrøskall)
og gresskarkjerner.

 
 
Først hakker jeg 125 g. nøtter/ mandler i en blender. Jeg tar det jeg har, i dag var det mandler, hasselnøtter og valnøtter.



Deretter tømmer jeg oppi:
 3 dl. solsikkekjerner (180 g.)
1 dl. linfrø (70 g.)
1 dl. sesamfrø (65 g.)
3 dl. gresskarkjerner (195 g.)
2 ss. fiberhusk (psylliumsfrøskall)
1 ts. salt
5 dl. vann
 
 
Jeg bruker Himalayasalt eller Maldon havsalt.

 
Når jeg har blandet alle nøttene, frøene og saltet, tilsetter jeg vannet, og rører om.

 
Jeg lar røra stå å svelle i 10 minutter, og så fordeler jeg røren på to stekebrett med en slikkepott.
 
 

Jeg setter begge brettene inn i varmluftsovn på 160 grader, og steker dem i 50 minutter.
 
(Prøv dere fram med steketida, noen trenger kanskje lengre tid i ovnen.)
 
 
Så avkjøler jeg knekkebrødene på rist, og bryter dem opp i biter.
 
 
Bon Apetit!  
 
-Dronning Fjellrose-