tirsdag 9. oktober 2012

Skappelgenser til 10-åringen

Da ble jeg endelig ferdig med min første Skappelgenser.

 

Syns ikke akkurat at det gikk fort. Trodde jeg skulle være ferdig på 1-2-3 jeg, men det tok sin tid. 

 
Prinsesse-Vil-Ikke ble meget fornøyd. Jeg syns nok den ble litt kort, men strikket den ikke lenger da jeg fikk tips om at den kom til å sige.
 

 
Brukte 6 nøster med Drops Merino og 3 nøster med Drops Kid Silk. Garnet er av nydelig kvalitet, men Kid Silken har lett for å floke seg, og det er temmelig utfordrende for en utålmodig sjel...
 
Jeg la opp 52 masker på pinne nr. 6 1/2, og strikket først 4 cm. vrangbord, 2 rett og 2 vrang. Deretter 56 riller på bakstykket. På framstykket strikket jeg 46 riller før jeg begynte å felle til halsen.
Da jeg hadde strikket 46 riller felte jeg 10 masker på midten, så fortsatte jeg å strikke fram og tilbake på en av sidene mens jeg felte en maske nær halsen hver 4. runde. Til slutt satt jeg igjen med 17 masker på pinnen på den ene siden av halsen, de andre maskene satte jeg av på en hjelpepinne i mellomtiden. Så gjentok jeg på den andre siden av halsen.
 
På ermene startet jeg også med 4 cm. vrangbord, 2 rett og 2 vrang.
Jeg la opp 30 masker på ermene, og økte hver 4. rille til jeg kom til 52 masker.
Hver arm ble 52 riller.
 
Jeg laget en 7 cm. splitt i siden, og bakstykket ble ca. 2 cm. lenger enn forstykket.
 
Denne genseren ble passe til Prinsesse-Vil-Ikke som er en liten og slank 10-åring.
Men det smarteste man gjør når man strikker denne genseren er hele tiden å måle på den som skal ha den.
 
Jeg hadde nok med fordel kunnet strikke 8-10 riller til, men da er jeg redd den skulle bli for lang hvis den siger. Nå rekker den henne til hoftene foran, og så er den litt lenger bak.