onsdag 14. november 2012

"Värm et fruset Hjärta"

I dag er det forhåpentligvis den siste sykedagen hjemme. Prinsesse-Vil-ikke kurer fortsatt, mens mor i huset er på bedringens vei, energien er iallefall på vei tilbake. I mårrest da jeg skulle sende Prins-Umulius til skolen var det tomt for brød, så da kom jeg på at jeg skulle bake. Det er slett ikke hver dag jeg baker, tror ikke jeg har bakt brød på et år eller noe.

 
Brytebrød

 
Prinsesse-Vil-Ikke laget rundstykkene, men etter to brett var hun helt utslitt og gikk og la seg i senga.
 
 
Jeg bakte Islandsk Latmannsbrød til Prins-Umulius, det har vært yndlingsbrødet hans fra han var liten. De er slett ikke så sunne som de ser ut til, den mørke fargen kommer fra kakao. Hadde den mørke fargen kommet av grovt mel, hadde han ikke spist det. Når vi baker dette, lukter det fantastisk av kanel og kardemomme i huset, litt som jul faktisk.
 

I går fikk jeg den dårlige nyheten om at mannen min må reise til Nordsjøen i jula. Han reiser den 18. desember (2 dager før bursdagen min), og kommer ikke hjem før på nyåret. Jeg ble veldig lei meg, så i dag syntes jeg det passet å drikke te som jeg har fått fra en venninne. "Värm ett fruset Hjärta" heter teen, det hadde vært bedre om den het "Reparera ett knust Hjärta", men den gjorde samme nytten;) Alt ser litt bedre ut nå etter to grove rundstykker med smør og brunost, og en stor kopp med te.