fredag 19. juli 2013

Multitaskingens bakside

 Det har vært en kald sommer i Trøndelag, og derav lite å høste i hagen, men noen stilker rabarbra stod klar til å plukkes. 


Jeg var egentlig på jakt etter noen blomster for å sette i en ny vase, men det var ikke mange blomstene jeg fant heller. 


Her var fangsten, fire hundrede gram rabarbra. 


For å lage syltetøy, skrelte jeg rabarbraen og delte den opp i biter. 


 Jeg helte rabarbraen og jordbæra oppi en kasserolle, tilsatte tre spiseskjeer sitron, og satte på svak varme. 


Deretter tilsatte jeg tre spiseskjeer sukrin (for det er jo tross alt litt sunnere enn sukker)


Da syltetøyet var ganske ferdig (kokte i tretti minutter), tilsatte jeg tre teskjeer kanel.  


 Jeg smakte på det ferdige syltetøyet, og fant ut at det var litt surt, så da puttet jeg oppi en pose (1 gram) stevia.


Da jeg hadde fått syltetøyet oppi glass, laget jeg vanlig jordbærsyltetøy med sukker. Jeg fant en oppskrift der det stod at det var lurt å koke syltetøyet under lokk. Samtidig med at syltetøyet kokte under lokk (på litt for høy varme, fant jeg ut etterpå) satt jeg og koste meg med knekkebrød med jordbær/rabarbrasyltetøy (som egentlig ikke ble så godt, sukker er jo tross alt mye bedre enn sukrin og stevia). 

Multitasking på høyt nivå; jeg leser Kamille, sjekker laptopen, spiser lunch og koker syltetøy samtidig...
(På bildet under ser dere blomstene jeg fant bak huset, i den flotte glassvasen fra Holmegaard)


Så hørte jeg en rar lyd, noe rant...og det var jo ikke så rart, for mannen min holdt på med hageslangen utenfor....
Men det var ikke det jeg hørte, det var jordbærsyltetøyet som rant utover hele benken, nedover (og inni) alle skuffene, og utover hele kjøkkengulvet. 


Så det ble nyvaska kjøkken til helga om ikke annet, og ny kjøkkenhåndduk (skulle aldri ha kjøpt den, den må jo strykes for å se fin ut) Men, men, det er jo Arne Jacobsen, så det får heller gå. Eller kanskje jeg skal gi den bort til noen som liker å stryke...Mamma? Syns du den var fin? 

-Dronning Fjellrose-